פתרונות קרינה לחשמלאים: כלים וטכניקות למזער סיכוני חשיפה

קרינה בלתי מייננת שנפלטת מרשת החשמל הינה מסוכנת, ולכן מיושמים עבורה פתרונות שונים. במאמר זה נדון על הפתרונות למזעור סיכוני חשיפה לקרינה לחשמלאים.

 

הסיכון שבקרינה מרשת החשמל

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם בשנת 2001 קביעה כי קרינה בלתי מייננת בתדר נמוך הנפלטת מרשת החשמל (ELF) היא בגדר סיכון שיש לתת עליו את הדעת ולהפחית עד כמה שניתן את החשיפה אליו. הקרינה הזו נפלטת בין היתר משנאים, מקווי מתח, מהארקות וגם ממכשירים הצורכים חשמל במתח גבוה.

כיום למשל תכנון מראש של מיקום הצבת קווי חשמל מתחשב במיקומים של בתי ספר וגני ילדים כיוון שהם אוכלוסייה שנחשבת כרגישה יותר לחשיפה, בעיקר ממושכת, לסוג הזה של קרינה. אולם חשמלאים, שבכך עיסוקם, אינם יכולים להימנע כליל מהחשיפה לסוג הקרינה הזה ולכן עליהם להתמגן מפניו. כיצד?

הסיכון שבקרינה מרשת החשמל

מזעור נזקים

ראשית, יש צורך ביצירת מודעות לסכנה שבקרינה הנפלטת מרשת החשמל על ידי מומחים שבכך עיסוקם ולהם ציוד מתאים, הכשרה וניסיון. ייעוץ קרינה איכותי הוא כזה שייתן את מירב המידע הנדרש כדי להקיף את הנושא, ושעליו להיות מותאם לפרמטרים הבאים: סוג הקרינה (תדר), עוצמת הקרינה, משך החשיפה לקרינה וסביבת העבודה (מקום פתוח או סגור, למשל).

חשמלאים ביתיים על פי רוב לא יזדקקו לבדיקות הללו בתדירות יומיומית, כיוון שהמתח שבו הם מתעסקים ומשך החשיפה אליו אינם גבוהים במיוחד. על חשמלאים תעשייתיים, לעומת זאת, יש הכרח לנקוט באמצעי מנע.

 

מהי קרינה בלתי מייננת?

בישראל התקן המגדיר את הסף העליון של קרינה מסוג זה אשר אליו מותר להיחשף (עוצמת ופרק הזמן של החשיפה) ומחמיר עד פי 10 מאשר התקן העולמי. הוא נקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה ואף קיבל תוקף של חוק בשנת 2006 שלפיו נערכות מאז ועד היום בדיקות פיקוח ואכיפה.

זאת במטרה להגן על האוכלוסייה, הן הרגילה והן המקצועית, מפני הפגיעה האפשרית של הקרינה, שעלולה לגרום לסוגים שונים של סרטן, בין היתר, אולם לא רק. ההשפעה המדידה הוודאית היא בעליית החום של רקמות הגוף שנחשפות לקרינה גבוהה והיא מוכחת מחקרית, אך ישנם גם תחומים שעוד לא נחקרו מספיק או שעדיין אין לנו די נתונים עליהם – כמו הקרינה הבלתי מייננת שמקורה באנטנות סלולריות או בטלפונים ניידים.

מהי קרינה בלתי מייננת

מיגון מפני קרינה בלתי מייננת

ישנן מספר דרכים להפחתת השפעת הקרינה, נמנה חלק מהן:

– מזעור רמת החשיפה במידת האפשר, היינו כיבוי המכשיר בזמן העבודה (אם יש אפשרות כזו).

– עבודה בחלל פתוח ולא בחדר סגור.

– צמצום משך החשיפה הרצוף.

– אם ישנם בקרבת מקום מכשירים נוספים הפולטים קרינה, למשל חדר שנאים שבו חלק מהשנאים ממשיכים לעבוד, ניתן לחסום את הקרינה מלהגיע אל החשמלאים, על ידי התקנת ציוד מיגון מתאים כגון לוחות מיוחדים או חליפות מגן שעשויות מחומר צפוף שחוסם את הקרינה או את חלקה מלהגיע אל העובד.

 

סיכום

חשוב מאוד לחשמלאים להכיר את הסכנות המקצועיות הכרוכות בעבודה עם חשמל ולדעת כיצד להתגונן מפני השפעותיה האפשריות של הקרינה.

בדיקת קרינה מהירה ומקצועית

פתרונות קרינה לחשמלאים