התקנת כבל הארקה

מחפשים התקנת כבל הארקה? ריכזנו עבורכם את החשמלאים המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו חשמלאי עכשיו:

הארקה היא חיבור חשמלי מלאכותי שמחבר בין גוף מוליך מבודד חשמלית מגוף האדמה לבין האדמה עצמה. כתוצאה מכך, הגוף המוארק יהיה באותו פוטנציאל חשמלי בו נמצאת האדמה באזור ההארקה וכך הזרם חשמלי למעשה יזרום דרך ההארקה עצמה במקום דרך גופים אחרים שעלולים להיות מוליכים ולגרום להתחשמלות. עם זאת, התקנת כבל הארקה הוא עסק חשוב וחיוני למערכות החשמל.

 

☑️ התקנת כבל הארקה יסודית ומקצועית.

☑️ ייעוץ ראשוני ללא עלות.

☑️ אחריות רשמית בכתב על העבודה.

☑️ מתמחים בהתקנת כבל הארקה.

☑️ ביצוע העבודה מא' ועד ת'.

☑️ הקפדה על איכות ומחיר הוגן.

 

מהן המטרות של ההארקה?

  • המטרה החשובה והעליונה ביותר היא כמובן להגן עלינו מפני התחשמלות (במקרה שמוליך הפאזה בא במגע עם גוף מתכתי). מניעת עליית מתחי מגע, מתחי צעד והפרש פוטנציאלי 
  • הגנה מפני זרמי יתר – יצירת מסלול מעל התנגדות נמוכה לזרמי הקצר (נקרא גם לולאת התקלה בעגה המקצועית) על מנת להבטיח ניתוק אוטומטי בזמן שישנה תקלה.
  • הגנה מפני ברקים – ביצוע מעגל לזרם הברק עם מוליכות טובה בין מערכת קולטי הברקים ומערכת ההארקה.
  • הגנה על ציוד אלקטרוני רגיש – חיבור מסוכך של מעגלים רגישים לשדות אלקטרומגנטיים להארקה.

מהן המטרות של ההארקה

 

עיקרון הפעולה של התקנת כבל הארקה

כבל ההארקה הוא למעשה גורם לחיבור חשמלי בין גוף מוליך לאדמה על ידי מוליך חשמלי בעל התנגדות נמוכה. איכותו של כבל ההארקה נמדדת בהתאם להתנגדות הכוללת שהוא מקיים בין הגוף המתכתי לאדמה. ככל שההתנגדות תהיה קטנה יותר כך כבל ההארקה נחשב לאיכותי יותר.

זרם חשמלי נוטה לזרום במקום בו ההתנגדות תהיה קטנה יותר לכן אם קיים זרם גבוה דרך ההארקה וגם דרך גורם בעל התנגדות גבוהה יותר (למשל גוף האדם) ייווצר מצב בו מרבית הזרם יעבור דרך ההארקה ולא בגורם בעל ההתנגדות הגבוהה יותר ובכך למעשה נמנעת התחשמלות חמורה ביותר.

כבל  ההארקה גורם לגוף המוארק להימצא בשוויון פוטנציאלי עם האדמה עצמה. כלומר, הפרש המתח החשמלי בין ההארקה לגוף המוליך תמיד יהיה גדול יותר מן ההפרש של המתח בין הגוף המוליך.

ברגע שמוליך הפאזה נבא במגע עם גורם מתכתי תיווצר לולאת תקלה. מכיוון שהתנגדות לולאת התקלה יחסית נמוכה, יזרום זרם קצר במעגל והנתיך יקפוץ, כך שהמתח במעגל יתנתק מה שיגרום לאדם שיבוא במגע עם המכשיר המוליך לא יתחשמל.

עיקרון הפעולה של התקנת כבל הארקה

 

תפקיד כבל ההארקה

כבל ההארקה מחבר את ארבעת חלקיה העיקריים של מערכת ההארקה:

  1. הארקת השיטה – מחבר את נקודת האפס של מקור הזינה לאדמה.
  2. הארקת הגנה – חיבור של כל מכשיר בעל מעטה מתכתי לפס ההארקה בלוח החשמלי ומלוח החשמל לפס השוואה פוטנציאלית.
  3. הארקת יסוד – חיבור פס השוואה פוטנציאלית אל המסה הכללית של האדמה דרך ריתוך כל יסודות המבנה.
  4. שיטת האיפוס – חיבור מוליך האפס הראשי לפס השוואה פוטנציאלי.

 

לצערנו הרב, בבתים רבים לא קיימת מערכת הארקה. למרות שמדובר באמצעי בטיחות חיוני שיכול להציל ממקרי מוות מיותרים, רק בתים חדשים שנבנו החל משנת 1978 מחויבים בהתקנת מערכת הארקה. 

 

איך נוכל לדעת שקיימת בעיה בכבל ההארקה?

אתם בטח שואלים את עצמכם אלו מקרים אמורים לעורר חשד מידי לבעיות בכבל ההארקה בבית? ישנם כמה תרחישים:

  • במידה ונוגעים במכשיר חשמלי ומרגישים תחושת התחשמלות (סוג של דגדוגים וזרמים) נזעיק חשמלאי מוסמך ומורשה שיבדוק את תקינות כבל ההארקה.
  • גניבת מוליכי החשמל היא תופעה נוספת שעלולה לגרום לתקלות בכבל ההארקה. קיימת תופעה מוכרת של גניבת מוליכי חשמל בבתים (בעיקר בבתים ישנים יותר). 

 

כל כמה זמן מומלץ לבצע בדיקה תקופתית של כבל ההארקה? 

מדובר בהליך יחסית קצר ופשוט עבור בעלי מקצוע מנוסים. בבתים ישנים מומלץ לבצע בדיקה של כבל ההארקה כל חמש שנים בעוד בבתים חדשים יותר ניתן להסתפק בבדיקה כל עשר שנים. בנוסף, יש לבדוק אחת לשנה את כפתור הפחת באופן עצמאי. מדובר בפעולה פשוטה ביותר שכל אחד יכול לבצע. בהליך זה ניגש אל לוח החשמל, ונלחץ על לחצן הקפיץ שממוקם על יד כפתור הפחת. קוראים ללחצן זה 'לחצן טסט' ויש לוודא שכאשר לוחצים עליו הפחת קופץ, כך נוכל להיות סמוכים ובטוחים שהוא עובד כשורה באופן תקין.

כל כמה זמן מומלץ לבצע בדיקה תקופתית של כבל ההארקה_ 

 

ידעתם? החלפת כבל הארקה יכולה למנוע ביקור של חברת החשמל בבית שלכם! 

חברת החשמל לרוב אינה מגיעה אלא אם מזמינים את שירותיה. המקרים הנפוצים בהם לרוב תהיה מוזמנת הם מקרים של הצפה בבית או תקרית של שריפה (במקרה כזה מכבי האש מזעיקים את חברת החשמל).

במצב של חיבור החשמל לנכס חדש, במצב של שינוי בתשתית החשמל הקיימת, במצב של חיבור מחדש לאחר ניתוק מונה החשמל (למשל בבית לא מאוכלס) ניתן לבקש מחברת החשמל לנתק את החשמל לתקופה מסוימת, אך כשמבקשים להתחבר בשנית, חברת החשמל חייבת להגיע על מנת לערוך ביקורת ולוודא שמערכת ההארקה תקינה. 

בנוסף, עובדי חברת החשמל עלולים להגיע במקרים בהם קיימת סכנה לפגיעה במערכת ההארקה שכבר קיימת בנכס, למשל כשהנכס מצוי במצב של שיפוצים או התקנה חדשה של צנרת ואינסטלציה. הפועלים שמבצעים את השיפוץ לא תמיד יבינו בחשמל, ועלולים לקרוע בשוגג את אחד מחוטי ההארקה במבנה. גם כשמחליפים את צנרת המים מצנרת מתכתית לצנרת פלסטיק, יכולה להיפגם ההארקה בנכס.

ידעתם_ החלפת כבל הארקה יכולה למנוע ביקור של חברת החשמל בבית שלכם! 

 

לסיכום 

כאשר אנו שומרים על כבל ההארקה במצב תקין ודואגים לבדוק את תפקודו פעם בשנה, נחסוך לעצמנו טרחה רבה ומיותרת. כמו שניתן להבין, מערכת ההארקה היא זו ששומרת עלינו בטוחים בכל מה שנוגע לסכנת התחשמלות במרחב הביתי. כבל ההארקה הוא הלב הפועם של המערכת הזו ולמעשה כשהוא אינו תקין כל המערכת אינה מתפקדת באופן ראוי.

לכן, אחת לשנה נדאג לשכור את שירותיו של חשמלאי מוסמך ומורשה שבקיא בעולם ההארקה על מנת שיבדוק את תקינותו של כבל ההארקה בבית שלנו. רק כך נוכל להיות רגועים לחלוטין ולדעת בלב שלם שאנו חיים בתוך בית בטיחותי.

 

מחירון התקנת כבל הארקה כללי

התקנת כבל הארקה מחיר מ-200₪
בדיקת הארקה מחיר מ-150₪
תיקון הארקה מחיר מ-250₪