חלוקת מתקן חשמלי לשדות

זה תמיד קיים בכל פעם שאתה מעביר מתג או מחבר כבל, אבל חשמל צריך לעבור דרך ארוכה כדי להגיע לביתך. למעשה, תחנת הייצור בה מייצרים את החשמל עשויה להיות במרחק מאות קילומטרים. כל העמודים והחוטים שאתה רואה לאורך הכביש המהיר ומול הבית שלך נקראים מערכת העברת חשמל והפצה. כיום, תחנות ייצור בכל רחבי הארץ מחוברות זו לזו באמצעות מערכת החשמל (המכונה לפעמים "רשת החשמל"). אם תחנת ייצור אחת לא יכולה לייצר מספיק חשמל להפעלת כל המזגנים כשהיא חמה, תחנת ייצור אחרת יכולה לשלוח כמה לאן שהיא זקוקה. אבל מה קורה כשיש הפסקת חשמל? אתה יכול לפעול כדי לוודא שאתה מוגן גם בעת הפסקת חשמל על ידי חלוקת המתקן החשמלי לשדות בעזרתו של חשמלאי מקצועי. 

במאמר זה נפרט איך מגיע החשמל לביתך ומה אתה יכול לעשות כאשר יש הפסקה בחשמל.

 

כך החשמל מגיע לביתך:

  • חשמל מיוצר בתחנת ייצור על ידי גנרטורים ענקיים. תחנות ייצור יכולות להשתמש ברוח, בפחם, בגז טבעי או במים.
  • הזרם נשלח דרך שנאים כדי להגביר את המתח כדי לדחוף את הכוח למרחקים ארוכים.
  • המטען החשמלי עובר דרך קווי הולכה במתח גבוה הנמתחים ברחבי הארץ.
  • הוא מגיע לתחנת משנה, שם המתח מופחת כך שניתן לשלוח אותו בקווי חשמל קטנים יותר.
  • הוא עובר דרך קווי הפצה לשכונה שלך. שנאים קטנים מפחיתים שוב את המתח כדי להפוך את הכוח לבטוח לשימוש בבתים שלנו. שנאים קטנים יותר עשויים להיות מותקנים על הקטבים, או יושבים על הקרקע.
  • הזרם מתחבר לבית שלך ועובר דרך מד שמודד בכמה חשמל המשפחה שלך משתמשת.
  • החשמל עובר ללוח השירות שנמצא בדרך כלל במרתף או מוסך או מסדרון, שם מפסקים או נתיכים מגנים על החוטים בבית שלך מפני עומס יתר. 
  • החשמל עובר דרך חוטים בתוך הקירות לשקעים ומתגים בכל ביתך.

 

חלוקת הכוח החשמלי

תחנת הכוח המייצרת את הכוח החשמלי כמובן מייצרת הרבה יותר כוח ממה שמגיע אליך הביתה. הכוח הזה בעצם מחולק לאזורים שונים בכמויות שונות. כפי שמחלקים את הכוח במקומות שונים ובכמויות שונות לפני הצורך ניתן לעשות זאת גם אם הכול בבית שלך.

 

למה צריך חלוקת מתקן חשמלי לשדות?

חלוקת מתקן חשמלי לשדות נעשית בדרך כלל כדי לייעל את צריכת החשמל במצבים של הפסקת זרימת הכוח- הפסקת חשמל. 

 

חלוקת מתקן חשמלי לשדות – חלוקה לשלושה שדות

שדה לא חיוני

לשדה זה יחוברו הצרכנים/מכשירים הפחות חשובים בזמן הפסקת חשמל לתפקוד תקין. זאת בהתאם כמובן לסוג המקום. לדוגמה בבית פרטי זה יכול להיות בהתאם לצרכים האישיים של הדיירים, בדרך כלל זה כמובן כולל מקומות פחות חשובים כמו אורות במסדרונות, טלוויזיות, מזגנים וכדומה.

 

שדה חיוני

בשדה נכלול מעגלים חיוניים, אבל שיכולים לשרוד הפסקות חשמל קצרות של עד כ-5 דקות. במצב של הפסקת חשמל כללית ארוכה, לא יהיה בשדה חשמל עד להפעלת גנרטור הגיבוי.

רוב הגנרטורים מפעילים את עצמם אוטומטית אחרי כחצי דקה.

 

שדה ספק כוח ללא הפרעה (UPS)

בשדה זה נכלול את הצרכנים הרגישים ביותר להפסקות חשמל. ביניהם בדרך כלל זה בעיקר המחשבים כדי לא להסתכן באיבוד מידע. 

בהפסקת חשמל יהיה חשמל בשדה זה הודות לחשמל המגיע ממצברים שנועדו לרגע הזה.

בדרך כלל שדה זה מוזן לרוב מהשדה החיוני, מכיוון שהמצברים לא נועדו לספק חשמל לטווח ארוך, בעיקר כאשר מחוברים אליהם הרבה מכשירים. כך שלאחר הפעלת הגנרטור שדה זה יחזור להיות מוזן דרך השדה החיוני.

 

כיצד פועל ספק כוח ללא הפרעה (UPS)?

ספק כוח ללא הפרעה (UPS), המכונה גם סוללת גיבוי, מספק כוח גיבוי כאשר מקור החשמל הרגיל שלכם נכשל או שהמתח יורד לרמה בלתי קבילה. UPS מאפשר כיבוי בטוח ומסודר של מחשב וציוד מחובר. גודלו ועיצובו של UPS קובעים כמה זמן הוא יספק חשמל.

כלומר, ככל שתכלול פחות מעגלים בשדה זה, כך תחסוך בהוצאות עלות ואחזקה של מערכת UPS ותקבל גם זמן גיבוי גדול יותר.

 

חלוקת מתקן חשמלי לשדות – שורה תחתונה

הרבה פעמים כאשר יש הפסקת חשמל, אנחנו יכולים להיתפס לא מוכנים . חלוקת מתקן חשמלי לשדות מאפשרת לנו לתפקד טוב יותר בעת הפסקת חשמל. מערכת הUPS יחד עם גנרטור גיבוי מאפשרים לנו לקבל כוח לצרכני החשמל החשובים לנו בבית גם בעת הפסקת חשמל כדי שנוכל לכל הפחות לכבות אותם בצורה בטוחה. 

אמנם החלוקה הזאת יותר מקובלת בבנייני עבודה כמו בתי חולים, מפעלים וכדומה, אך ניתן גם ליישם אותה בבית שלכם. 

החלוקה נעשית בלוח הראשי על ידי הפרדה מוחלטת של פסי הצבירה זה מזה על ידי מחיצות. חשוב להבין שהחלוקה היא תהליך די יקר ומורכב ולכן חשוב הכרחי להיעזר בשירותיו של חשמלאי מקצועי.