האם עובש בקיר יכול להפריע למערכת החשמל בבית?

סובלים מעובש בקירות? אולי תתפלאו לשמוע שהבעיה אינה ייחודית לכם, אלא נפוצה בבתים רבים בישראל.

זאת, עקב גילם המבוגר של בניינים, עקב איטום תקול או תשתיות צנרת סדוקות ולא עמידות.

העובש הוא מטרד לא נעים, לעיתים מצחין ומכוער בתוך הבית.

אך לידיעתכם, בכך לא מסתכמים נזקי העובש. העובש עלול לפגוע בשלל מערכות, וביניהן מערכת החשמל.

 

עובש – במה מדובר?

עובש הוא שם כולל למספר סוגי פטריות, הגדלות בתנאי לחות גבוהים. פטריות אלו עמידות במגוון רחב של טמפרטורות וקשה מאוד לפספס אותן. פטריות עובש בקיר מתפתחות במהירות, תוך שהן ניזונות מצמחים ובעלי חיים זעירים המצויים סביבם.

צורתו של העובש היא קורים אפרפרים או לבנים, וכן כתמים שחורים. ייתכן שיצא לכם לראות עובש על ירקות שנותרו זמן רב מידי במקרר, או על בצל במזווה שבא במגע ממושך עם מים. העובש על הקירות אכן דומה לאלו, אך בניגון לירקות שניתן פשוט להשליך לפח הזבל, את הקירות לא ניתן להחליף ויש לטפל בעובש, להעלים אותו ולמנוע את חזרתו עקב הנזקים הרבים שהוא גורם.

 

נזקי העובש

הנזקים האסתטיים ברורים לכל. אי אפשר שלא להבחין בהם, ופעמים רבות אף שלא להריח אותם. העובש מכער את הבית ועלול לגרום לדיירים לחוש שלא בנוח בביתם שלהם. כאמור, זהו רק הנזק הקטן של העובש.

 

הנזק הבריאותי

פטריות העובש עלולות לגרום לנזקים תברואתיים לבני הבית. ביתר שאת, ילדים צעירים ומבוגרים בעלי מערכת חיסונית חלשה חשופים לסכנות העובש. העובש הוא פטריה בקטריאלית העלולה להדביק בני אדם ולגרום למחלות קשות.

נזק לתשתיות

העובש עלול לפגוע בבטון ממנו בנוי הבית. הפטרייה מתפתחת וגדלה, ויוצרת בועות בתוך הבטון מה שמוביל לדילולו ומערער את יציבותו. כמו כן, ריהוט הבית ניצב בסיכון. השילוב בין העץ, המים והבקטריה עלול לחרוץ את גורלם של רהיטים ולגרום לנזק של אלפי שקלים. במידה והריצוף בביתכם הוא ריצוף מסוג פרקט, או לחלופין שפרוסים שטיחים מקיר לקיר, גם הם ייפגעו בעקבות העובש.

 

מערכת החשמל

הנזק אולי המשמעותי ביותר, הוא הנזק הצפוי למערכת החשמל. כל בר דעת עומד על הסיכון שבממשק בין חשמל ומים, וכשמוסיפים לכך בקטריות, הסיכון מרקיע שחקים. מעבר לשיבושים האפשריים במערכת, העובש מציב בסכנה את כלל בני הבית שכן המגע בין העובש לבין חוטי החשמל עלול להוביל לקצרים וחס וחלילה אף לשריפות.

מכיוון שכך, עובש בקיר דורש טיפול ללא שיהוי. יש לפעול במהרה, כאשר העובש עוד קטן, כדי להימנע מכל הנזקים שהוזכרו ובעיקר בנזקי וסכנות החשמל. טיפול בעובש דורש מכשור מתקדם ומיומנות מקצועית. מכיוון שכך, חשוב שתבחרו בבעל מקצוע אמין ומיומן לביצוע העבודה. ערכו סקר שוק מעמיק קודם בחירת בעל המקצוע, תוך התמקדות בטכנולוגיות המוצעות ובאיכות כוח האדם.

 

לסיכום

עובש הוא מצבור פטריות הפוגעות בכל הבית. פגיעה משמעותית במיוחד היא זו במערכת החשמל. חשוב לטפל במהרה בבעיה בעזרת בעלי מקצוע מיומנים עם מכשור טכנולוגי מתקדם. בהצלחה!

תיקון צנרת

 

מנורה