הפחת קופץ – מה עושים

הפחת הוא בעצם מפסק זרם. מפסקי זרם הם מתגים המיוצרים על מנת להגן על המעגלים החשמליים מפני פגיעות כאשר יש עומסי חשמל או קצרים חשמליים.

בעיקרון, זרם חשמלי זורם לביתכם לתיבת המפסק הנמצאת בבתים פרטיים בדרך כלל במוסך או במרתף ובדירות בדרך כלל שאחד המסדרונות. שם הזרם מחולק למספר מעגלים ונשלח לאזורים שונים ברחבי הבית.

הפחת קופץ – מה עושים

 

עבור חדרים שזקוקים לחשמל רק לדברים קטנים כמו גופי תאורה וטלוויזיות, בדרך כלל צריך מעגלים של 15 אמפר בלבד. בחדרים עם מכשירי חשמל גדולים יותר, כמו המטבח או האמבטיה, לרוב יהיו לכם מעגלים של 20 אמפר. 

מכשירים מסוימים, כמו התנור או המייבש, צורכים כל כך הרבה חשמל שהם זקוקים למעגלים של 30 – 50 אמפר בעצמם. כשאומרים כי מפסק הפחת "קופץ", המשמעות היא שמעגל זיהה את מה שמכונה מצב תקלה וכיבה את עצמו כדי למנוע את התחממות החיווט שעלולה לגרום לו להצית את עצמו.

איפוס מפסק הפחת הוא בדרך כלל די קל – אתה רק צריך לחזור ללוח החשמל, למצוא את המעגל שאינו פונה לאותו כיוון כמו השאר ולהעיף אותו חזרה להגדרה המקורית. אם המפסק יקפוץ שוב מיד לאחר שתעשה זאת, זו בעיה – תצטרך להבין את הגורם לבעיה לפני שתוכל לתקן אותה.

 

אם המפסק שלך קופץ מיד לאחר איפוסו, אתה עלול להתמודד עם אחת משלוש בעיות:

  1.  מעגל עם עומס יתר
  2.  קצר חשמלי
  3.  תקלה קרקעית

 

מעגל עמוס על מפסק הפחת

מעגל עמוס הוא הבעיה הסבירה ביותר שתגרום למפסקים שלך לקפוץ. במילים פשוטות, זה אומר שיש זרם גדול יותר שזורם במעגל ממה שהוא מיועד לנשיאה, ולכן הוא נכבה כדי לעצור כל נזק.

זוכר שקודם לכן דיברנו על הרמות השונות של חדרים מסוימים בבית? כשאתה מחפש מעגל עמוס יתר, נסה למצוא מכשירים כלשהם במעגל העמוס שישתמשו ביותר חשמל ממה שהמעגל יאפשר. שימו לב במיוחד לחפצים כמו תנורי חימום, טוסטרים, מחליקי/ מייבשי שיער וכו'- דברים אלו נוטים לצרוך הכי הרבה כוח.

הפתרון לזרמים עמוסים הוא די פשוט – פשוט נתק דברים שאינך משתמש בהם. אם זה לא פותר את הבעיה, התקשר לחשמלאי – ייתכן שיש לך חיבורים רופפים אי שם בבית, אם כי זה די נדיר.

מעגל עמוס על מפסק הפחת

 

קצר במפסק הפחת

אם הבעיה אינה נגרמת על ידי מעגל עמוס יתר על המידה, סביר להניח שקצר חשמלי הוא הבעיה. מעגלים קצרים הם בעיה קצת יותר חמורה ממעגלים עמוסים מדי, מה שקורה כאשר החוט החם (השחור) נוגע בחוט חם אחר או בחוט ניטרלי. 

הדרך הבטוחה לדעת אם יש לך קצר חשמלי היא לבדוק תחילה את כבלי החשמל שלך, ולראות אם הם פגומים או שהכיסוי שלהם מומס (ודא שהמכשיר מנותק תחילה). כמו כן חשוב לבדוק את שקעי החשמל או התקעים כדי לראות אם יש שינוי צבע או ריח שרוף. אם אינך מצליח לאתר את הבעיה, הזמין חשמלאי שיבדוק.

קצר במפסק הפחת

 

תקלת קרקע

אם בדקתם את שתי האפשרויות האחרות ובדקתם אם יש בעיות, אך אינכם חושבים שיש לכם עומס יתר או קצר חשמלי, עליכם לבדוק האם תקלה בקרקע גורמת לצרותיכם. תקלת קרקע קיימת כאשר הכבל החם (השחור) נוגע בכבל אחר (חשוף) או בקירות של תיבת שקע מתכת. אם יש לך תקלת קרקע, עדיף שחשמלאי מקצועי יטפל בבעיה.

התקשר למקצוען כדי לקבוע אם תקלה קרקעית היא הסיבה שמפסק הפחת שלך ממשיך לקפוץ

בעולם החיווט, בכל פעם שמתרחש זרם לא תקין של חשמל, זאת בעצם תקלת זרם או תקלת קרקע. לחשמל יש תכונה שחשוב להבין, הוא תמיד מחפש את הנתיב עם הכי פחות התנגדות לקרקע. בנג'מין פרנקלין גילה זאת כשהטיס עפיפון בסופת ברקים.

תקלת קרקע מתרחשת כאשר החשמל העובר דרך החיווט של ביתכם מוסט מנתיבו המיועד (לולאת החיווט) ונוסע דרך נתיב אחר לקרקע. תקלת קרקע יכולה לקרות אם מים מצינור מטפטף, חלון דולף או ממקור לחות אחר מוצאים את דרכם לשקע או לתיבת מפסקים.

מים הם מוליכים נהדרים של חשמל, ואם הם יוצרים קשר עם חיבורי חוטים או חוטים פגומים, חשמל יכול לקפוץ מלולאת החיווט וללכת על שביל המים. זה יוצר התפרצות חשמל והמפסק ינתק.

פרוטוקולי הבנייה של ימינו מחייבים הכללה של כבלי קרקע המובילים זרם חשמלי שגוי בבטחה לאדמה. הסכנה הגדולה ביותר בתקלת הארקה מתרחשת כאשר אדם הופך לנתיב החשמל שמנסה למצוא את דרכו לקרקע, דבר שעלול לגרום להתחשמלות.

זאת הייתה התופעה השכיחה ביותר במצבים אלו, לפני המצאת שקעי מפסקי תקל, קרקע (GFCI), הנדרשים כיום במטבחים ובחדרי אמבטיה. כאשר GFCI חש תקלה בקרקע, הוא מכבה את הזרם החשמלי תוך שבריר שנייה.

אם תקלת ארקה היא אכן הבעיה, יש לגלות ולתקן את הגורם למים המצטברים, ולהחליף כל חיווט פגום. בחדרים שבהם משתמשים בדרך כלל במים, אם שקעי GFCI אינם קיימים, היו חכמים ובטוחים באמצעות התקנתם.

תקלת קרקע

 

שאל חשמלאי לאתר אשמים אחרים אפשריים

יתכן שמפסק בלוח המפסקים אינו מוגדל בכמות החשמל העוברת דרך לולאת החיווט. או שהחיווט בפועל שעובר לשקעים עשוי שלא להיות תלוי בקוד החשמל, כלומר הוא לא יכול לשאת את החשמל מבלי להתחמם ולמנוע את המפסק. יש לבדוק ולטפל בחשמלאי מורשה בכל סוגים אלה של בעיות חיווט ביתי – מלבד אלה שהוסברו בסעיפים לעיל. 

מדי שנה מאות אנשים נפצעים ומתחשמלים כתוצאה משריפות חשמל, תאונות, התחשמלות בבתיהם. אם אינך מנוסה בחיווט הביתי, ואם גילית שהתקלה היא אכן תקלת קרקע כדאי מאוד שתשלם את הסכום לביקור חשמלאי כדי להימנע מתאונה מצערת.