משאבים וסיוע משפטי לאסירים צבאיים בישראל

אסירים צבאיים יכולים להגיע לכלא מסיבות שונות, החל מעריקות ועד פשעי מלחמה, וחשוב להבדיל בין הסיבות השונות העומדות מאחורי כל מקרה. גם האסירים הצבאיים זכאים ליחס המושתת על זכויות האדם הבסיסיות, ובין השאר זה כולל גם משאבים וסיוע משפטי לאסירים צבאיים בישראל. במאמר הבא ריכזנו מידע חשוב לגבי זכויותיהם המשפטיות של אסירים צבאיים, וכיצד הן מיושמות בפועל.

 

כיצד חייל הופך לאסיר צבאי?

לצורך כתיבת המאמר, שוחחנו עם עו"ד יוסף בן דור המתמחה בייעוץ משפטי לאסירים צבאיים וחיילים, והוא הסביר לנו שבכלא הצבאי ניתן למצוא חיילים שביצעו מגוון של עבירות, למשל עבירות תנועה, אלימות, סחר בנשק, שיומש בסמים, הטרדות מיניות ועוד. לאחר שהחייל נשפט ונמצא מיועד לכלא צבאי, הוא יועבר לאחד משלושת בתי הסוהר הצבאיים הקיימים במדינת ישראל.

 

סוגי העצורים בכלא צבאי

ניתן להבדיל בין שלושה סוגי עצירים הנמצאים בכלא הצבאי:

חבוש: חייל שנגזר עליו עונש משמעתי במעצר. הרשעה בדין משמעתי היא הליך צבאי פנימי ואין לה השלכה על התיק הפלילי האזרחי, משום כך היא פחות חמורה משמעותית.

עצור לפני משפט (על"מ): חייל שעצור עקב חשד לביצוע עבירה צבאית או פלילית ועדיין לא הובא לדין.
עד קיום המשפט עצמו החיילים הללו יישארו במעצר באמצעות בקשות של הארכת מעצר המוגשות לבית הדין הצבאי.

אסיר: חייל הנמצא לאחר ששפטו אותו ולאחר שקיבל גזר דין. הרשעה כזו גוררת רישום בתיק הפלילי האזרחי בנוסף, ולכן יש לה השלכות חמורות יותר.

 

משאבים וסיוע משפטי לאסירים צבאיים בישראל

חשוב לזכור כי גם לאחר קבלת דין של בית כלא צבאי, קיימות זכויות בסיסיות שכל אסיר זכאי להן. בין הזכויות ניתן למצוא את האפשרות לביקורים, חופשות,  שמירת חפצים אישיים מסוימים, פעילויות פנאי והנאה ועוד. כדי לברר את זכויותיכם המלאות, חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי מנוסה שיוכל לעזור לכם.

סיוע משפטי לאסירים צבאיים בישראל יכול להביא להמתקת העונש במצבים רבים, וחשוב להכיר את הסיטואציות האלה:

  • אסיר הכלוא לתקופה של בין 100 ימים לחצי שנה, יכול להיות זכאי לקיצור של שליש מתקופת העונש.
  • אסיר הכלוא לתקופה של עד 99 ימים זכאי להפחתה של יום על כל 10 ימי כליאה.
  • אסיר המרצה עונש של בין חצי שנה לשנה, יכול להיות זכאי להפחתת שליש מתקופת העונש.
  • גם אסיר המרצה עונש ארוך משנה, יוכל להיות זכאי לקיצור של שליש.

 

חשוב לציין שכל המצבים הללו עשויים להתקיים בעת ביצוע התמרונים המשפטיים הנכונים, ופנייה לגורמים המתאימים האחראיים על אישורם.
פנייה לעורך דין צבאי מקצועי תוכל לסייע לכל אסיר צבאי למצות את זכויותיו בצורה הטובה ביותר, הן מבחינת קיצור תקופת המאסר והן מבחינת הזכאות לזכויות רבות ושונות בין כתלי הכלא.
אסירים צבאיים בישראל

משאבים וסיוע משפטי לאסירים צבאיים בישראל