מתי צריך להזמין חשמלאי?

מתי צריך להזמין חשמלאי הביתה? יש מקרים שבהם נזמין חשמלאי באופן קריטי ודחוף, לטיפול בבעיות חשמל קשות ומסוכנות, ויש מקרים שבהם נזמין חשמלאי לבדיקה תקופתית, שמטרתה מניעה.

כיצד מזהים את המקרים שבהם יש להזמין חשמלאי? על כך במאמר שלפניכם

 

מקרים בהם נזמין חשמלאי בדחיפות

התחשמלות

במקרה של התחשמלות קלה בעקבות חיבור מכשיר לחשמל או מגע בשקע, עלינו להזמין חשמלאי במיידי. התחשמלות יכולה להעיד על בעיות בממסר הפחת או במערכת ההארקה בבית.

 

ממסר פחת

ממסר הפחת הוא מפסק, שמפסיק את הזרמת החשמל ברגע שמזוהה זליגת חשמל. תפקידו של ממסר הפחת להגן מפני התחשמלות או שריפה, העלולות להתרחש בעקבות זליגת חשמל. ממסר פחת לבדו לא מספיק כדי להגן מפני התחשמלות, כיוון שאם זרם החשמל ממשיך ועובר דרך בן אדם, נסגר מעגל חשמלי והחשמל לא זולג. כדי שאנו, בני האדם, לא נהפוך למוליכי חשמל, יש צורך בהארקה תקינה.

 

מערכת הארקה

הארקה היא גוף האחראי על תמסורת החשמל, או חלוקת האנרגייה החשמלית באופן שמוליך אותה לכדור הארץ. זה קורה הודות לחיבור בין גופי חשמל המבודדים מהאנרגיה החשמלית של כדור הארץ, לבין כדור הארץ. ההארקה גורמת לכך שהפוטנציאל החשמלי של גופי החשמל יהיה זהה לפוטנציאל החשמלי של כדור הארץ באזור המוארק.

 

בעיות בשקע החשמל

ריח שרוף מכיוון שקע החשמל

ריח שרוף מכיוון שקע החשמל יכול להעיד על התרופפות של החוטים, כך שחיבור המכשיר גורם לחימום שלהם. שכבת הבידוד נהרסת. בנוסף, ריח שרוף עלול לנבוע מחיבור לא מתאים של מכשיר חשמל. יש מכשירים שהם צרכנים "כבדים" של חשמל ולא כל שקע רגיל יתאים להם (למשל, מזגן). חשמלאי מקצועי יבדוק את השקע, ובמידת הצורך יחליף אותו, יוציא את החוטים שנשרפו כבר וישים חוטים חדישים.

 

שקע חשמל משחיר

השלב המקדים לריח שרוף מכיוון שקע החשמל, יזוהה כהשחרה של שקע החשמל. גם כאן, מדובר כנראה בחוטי חשמל שהתרופפו ונשרפו. מומלץ לזהות את הבעיה כבר בשלב הזה ולקרוא מיידית לחשמלאי.

 

בעיות בלוח החשמל

חדירת מים ללוח החשמל

אם ידוע לנו שחדרו מים ללוח החשמל, בעקבות עבודה או דליפה, חשוב להזמין חשמלאי מבלי להתמהמה, ולא להמתין לייבוש של המים!

 

רשרוש מכיוון לוח החשמל

2 המקורות העיקריים לרשרוש מכיוון לוח החשמל הם: בעיה ברכיב המגען בלוח החשמל, או מגע חשמל רופף בחוטי החשמל. המצב השני הוא מצב מסוכן ביותר, שעלול לגרום להתלקחות.

מה שחשוב זה להוריד את המתג הראשי של לוח החשמל, ולהזמין חשמלאי בדחיפות. אין לנסות ולטפל בלוח החשמל בכוחות עצמנו! טיפול בלוח החשמל שאינו ע"י חשמלאי מוסמך, הוא מתכון בטוח להתחשמלות.

 

חשמלאי למניעה של תקלות, סכנות ובעיות בחשמל

●      בדיקת הארקה

בדיקה מניעתית של מערכת הארקה לא תיעשה לאחר שמישהו התחשמל, חלילה, אלא בזמנים מוגדרים:

מתי כדאי להזמין חשמלאי לבדיקת הארקה

  • בניית דירה חדשה / לאחר מעבר לדירה אחרת
  • לאחר שיפוץ
  • אחת ל-5 שנים

 

●      החלפת לוח החשמל

החלפת לוח חשמל היא עבודה שמחייבת הזמנת חשמלאי, היא תעשה בדר"כ במקרים הבאים:

  • לוח החשמל ישן
  • שדרוג מלוח חשמל חד פאזי ללוח חשמל תלת פאזי – בבתים שהם צרכני חשמל כבדים או בבתי מסחר ועסק, מומלץ שלא להסתפק במערכת חשמל חד פאזית (המורכבת מפאזה – יחידה – אחת של מעגל חשמלי). מערכת חשמל תלת פאזית כוללת 3 חוטים מוליכים ולא חוט אחד, ומספקת חשמל בעוצמה של 40 אמפר לעומת 25 אמפר של מערכת חשמל חד פאזית.

נכון, כדי להחליף נורת ליבון אין צורך בציוד חשמלי מיוחד – אבל כדי להחליף שקע, חוטים, לוח חשמל או מערכת הארקה… זה כבר סיפור אחר. כאן דרוש חשמלאי מוסמך, ויפה שעת אחת קודם. ע"פ חוק החשמל, כל עבודת חשמל שמצריכה שימוש בכלי עבודה – דורשת הזמנת חשמלאי הביתה. נזכור את הכלל הזה ונדע, מתי אפשר להסתמך על עצמנו ומתי יש צורך בחשמלאי.

למידע נוסף על מחירים כנסו וקבלו מחירון חשמלאים של המשפצים בישראל.

איש תחזוקה

 

טכנאי