איך מתנהלים בהליך מחיקת חובות מול בנקים

הליך מחיקת החוב, המכונה לעתים קרובות חדלות פירעון או פשיטת רגל, הוא הליך משפטי שמטרתו לאפשר ליחידים או לחברות שאינם מסוגלים לשלם את חובותיהם, לסלק אותם או לתכנן את ההחזר שלהם מחדש. אז איך מתחילים אותו ועם מי מתייעצים? הנה כל מה שכדאי לדעת

 

שלבים מקדימים לפני הליכי חדלות פירעון פורמליים

לפני פתיחת הליך פורמלי של מחיקת חובות, מומלץ לפנות תחילה לבנק לצורך הסדר חובות אפשרי. שלב זה של טרום חדלות פירעון כרוך במשא ומתן ישיר עם הבנק לגיבוש תוכנית פירעון חוב מוסכמת. לבנקים יש לרוב אינטרס בהסדרים כאלה, שכן הם עשויים להעדיף לגבות חלק מהחוב במקום לאבד את כולו בהליכי אכיפה ממושכים.

 

יתרונות הסדרי חוב

  • יעילות עלות וזמן: הסדרי חוב יכולים להיות חסכוניים ומהירים יותר מהליכי חדלות פירעון מלאים.
  • שליטה על התוצאה: גם לחייב וגם לבנק יש יותר שליטה על התוצאה בהסדר משא ומתן.

 

מה עושים כאשר הסדרי החוב נכשלים?

  • פנייה לחדלות פירעון ושיקום כלכלי

אם המשא ומתן עם הבנק יגיע למבוי סתום, השלב הבא הוא לשקול הליכי חדלות פירעון פורמליים ושיקום כלכלי. הליכים אלו מפורטים בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ונועדו לתת מענה משפטי במקרים בהם הסדר החוב אינו אפשרי.

  • מטרות מרכזיות של חוק חדלות הפירעון

מטרת החוק היא:

  • להקל על שיקומו הכלכלי של החייב.
  • לקדם את שילובו מחדש של החייב בחיים הכלכליים.

גישה זו מדגישה את הדגש של החוק על מתן הזדמנות לחייבים להתחיל מחדש את חייהם הכלכליים.

 

מה כולל הליך מחיקת החוב (חדלות פירעון)?

  1. הגשת בקשה לחדלות פירעון

– בקשה להליכים: התהליך מתחיל בהגשת בקשה לצו לפתיחת הליכים. שלב זה מבוסס על הוכחת חדלות פירעון, המוגדרת כחוסר יכולת לשלם חובות במועד הפירעון.

– צו שיקום כלכלי: ממונה נאמן לעריכת דו"ח המפרט את היווצרות החוב. על סמך דוח זה ותשומות החייב והנושים, מתגבשת תכנית שיקום פיננסי, שבשיאה צו מחיקת חובות.

  1. השגת הפטר מחובות

– תכנית השיקום: בעמידה בתנאי תכנית השיקום, מקבל החייב הפטר מחובות. זה יכול להיות שחרור מיידי במצבים מסוימים כמו מצבים רפואיים או חוסר יכולת עבודה, או שחרור מובנה בעקבות תוכנית תשלום.

– ייצוג משפטי: התקשרות עם עורך דין מנוסה לחדלות פירעון יכולה לשפר משמעותית את הסיכויים להשגת תוצאה מיטבית בתהליך מחיקת החוב.

 

התמודדות עצמאית עם ההליך של חדלות פירעון

ניתן להגיש בקשה לחדלות פירעון באופן עצמאי באינטרנט. עם זאת, הכוונה משפטית חיונית כדי להתמודד עם מורכבות התהליך, ובעיקר בשביל למקסם את הסיכויים לתוצאה חיובית. מעבר לכך, הנתונים מראים שהתוצאות של מחיקת חובות לבנקים עם עו"ד מקצועי בדרך כלל טובות יותר בהשוואה לניסיון להשיג מטרות דומות באופן עצמאי.

 

מה צריך לדעת על מחיקת חובות מול בנקים?

הליך מחיקת החוב מול הבנקים מצריך גישה אסטרטגית, החל בניסיונות הסדר ישיר, ובמידת הצורך התקדמות להליכי חדלות פירעון פורמליים. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מהווה מסגרת מובנית לתהליך זה, במטרה לאזן בין האינטרסים של החייבים והנושים. סיוע משפטי מקצועי מומלץ מאוד כדי להדריך את החייבים בתהליך מורכב זה, ולהגביר את הסבירות להשגת שיקום כלכלי והתחלה חדשה.

 

למה כדאי להתחיל מוקדם את התהליך של מחיקת חובות מול בנקים?

הליך מחיקת החוב מספק מנגנון פורמלי ליחידים לבקש סעד מהלוואות שאין ביכולתם להחזיר. בעת תחילת התהליך מול בנק, השלב הראשון הוא הגשת בקשה המסבירה את הנסיבות והקשיים הכלכליים המונעים החזר חוב. בדרך כלל יידרשו מסמכים תומכים כמו דפי בנק, תלושי שכר והודעות איחור כדי להוכיח את המצב.

 

מה קורה אם הבנק מסכים למחוק את החוב?

אם הבנק מסכים שיש עילות תקפות למחיקת חוב, השלב הבא כרוך בהגשת בקשה משותפת לבית המשפט. זה כולל פירוט של החובות, סכומי המחיקה המוצעים והסכמת החייב. על הבנק לנמק מדוע מחיקת החוב מתיישבת עם עקרונות ניהול פיננסי נבון. בית המשפט בוחן את ההצעה, ויכול להורות על פעולות נוספות כמו מינוי מנהל מיוחד או חקירת חייבים נוספת.

 

החשיבות של אישור בית המשפט על מחיקת חובות

בהנחה שיש אישור של בית המשפט, מחיקת החוב בפועל מתבצעת לאחר מכן באמצעות הסכם פשרה בין הבנק לחייב. בכך נפטרת מבחינה משפטית חובת החייב להחזיר סכומים שנמחקו. עם זאת, בטחונות המבטיחים את ההלוואות עדיין עשויים להיתפס ולהימכר על ידי הבנק כדי להחזיר את כל מה שאפשר. ההסכם מתאר את כל זכויות ההבראה שנותרו כאמור.

 

כך תדעו שהחוב שלכם נמחק

עבור החייב, קבלת הודעה כי חובות נמחקו באופן רשמי, מספקת סגירה. אך חשוב מכך, יש לשקול השלכות מס כאשר מדובר על סכומים נכבדים. במקרים מסוימים, חובות שנמחקו עשויים להיחשב כהכנסה חייבת על ידי רשויות המס. התייעצות עם יועץ מס היא פעולה נבונה כדי להבין את הדברים בצורה המיטבית.

 

מה קורה אצל הבנק אחרי שהחובות שלכם נמחקים?

הבנקים גם יישמו נהלים חשבונאיים פנימיים כדי לרשום את ההפסד בדוחות הכספיים שלהם. מחיקת חובות משפיעה על הפרשות להלוואות ועל הרווחיות הכוללת. פיקוח קפדני של הרגולטורים הפיננסיים פירושו שהבנקים חייבים להצדיק שימוש במחיקות כראוי במקרים של מצוקה פיננסית אמיתית.

 

אף פעם לא מאוחר להתחיל למחוק חובות

אין ספק שהליכי מחיקת חובות, כאשר הם מוצדקים, יכולים לספק לחייבים הקלה משמעותית מחובות שלא ניתנו לפירעון. הבנת התהליך והדרישות הראייתיות מאפשרת לאנשים להמשיך במסלול זה בנסיבות רלוונטיות. לכן, קודם כל לוקחים בחשבון את היתרונות ואז פונים לעורך דין.

שיקום כלכלי