מה הוא תהליך הסמכתו של האינסטלטור?

תחום האינסטלציה בישראל הוא מהמפותחים בעולם. מקצועיות, טכנולוגיה מתפתחת יחד עם שמירה על ערכי קיימות ואקולוגיה הופכים את התחום למאתגר, מתפתח ומבטיח אופק תעסוקתי משתלם. במאמר הבא נדון בהכשרה המקצועית הדרושה על מנת להפוך לאינסטלטור מוסמך. הסמכת אינסטלטורים בצינורות המקובלים – כל המידע הרלוונטי.

 

הכשרה מקצועית למקצוע השרברבות

אמנם, במדינת ישראל לא נדרש רישיון רשמי לעבודה בתחום השרברבות, אולם בעלי מקצוע רבים בוחרים להשתלם בקורסים מקני-הסמכה מטעם משרד הכלכלה. הקורסים נחלקים לשני מסלולי לימוד עבור התמחויות שונות באינסטלציה:

  1. שרברבות תברואתית – סניטרית (סוגים 1+2).
  2. שרברבות של תחזוקת מערכות ביוב (סוג 3).

ניתן לרכוש השכלה נוספת באמצעות קורסים שונים בתחומי התמחות נוספים הכוללים ידע והכשרה בטיפול במערכות מי הכוללות מי שפכין ומי דלוחין וכן, תכנון מערכות שרברבות סניטריות, דגימת מי ביוב, בדיקת מערכות מי שתיה, ניקוי וחיטוי וכן התמחות ספציפית במערכות שאיבה ומשאבות. קורסי הבסיס מקנים לאיש המקצוע הכשרה ותעודה של אינסטלטור מוסמך.

 

הסמכה בתחום האינסטלציה – למה זה חשוב?

אמנם, מבחינה חוקית, קיימת אפשרות לעבודה בתחום ללא הכשרה מקצועית, אולם קיימות מספר סיבות בגינן ישנו ערך נוסף לאינסטלטור עם הסמכה:

  • על מנת להתקדם בתחום האינסטלציה ולהתקבל כשכיר בחברות מובילות נדרשת הסמכה מקצועית מוכרת.
  • לקוחות רבים דורשים שירות של אינסטלטור מוסמך דווקא.
  • ההסמכה מגנה על בעל מקצוע מפני תביעות צד ג' בעבודות אינסטלציה.

 

היתרונות של הלימודים הפורמליים בתחום האינסטלציה

הכשרה מקצועית מקנה ידע נרחב בכל שיטות עבודה וחושפת את בעל המקצוע לפיתוחי אינסטלציה חדשים להעשרה ולשימוש מקצועי. הסמכה כוללת ידע עדכני, מקצועי ומדויק שישפר את עבודתו של האינסטלטור בצורה ניכרת.

 

המקצועות השונים בתחום האינסטלציה

שרברב/אינסטלטור

בעל מקצוע בעל התמחות באבחון וטיפול בעיות צנרת, תחזוקתה וכן בעבודות אינסטלציה כגוון: שאיבת ביוב, בתקנת דודי שמש ותיקונם, הגברת לחץ מים, התקנת ברזים ועוד.

 

קבלן אינסטלציה

בעל מקצוע המעסיק תחתיו עובדים, מומחה לביצוע עבודות אינסטלציה מורכבות כגון: הרכבת מערכות שרברבות חדשות, ביצוע עבודות תשתית ועוד. קבלן אינסטלציה הוא איש מקצוע עם ניסיון מקצועי רב לניהול פרויקטי אינסטלציה רחבי היקף.

 

יועץ אינסטלציה/מהנדס אינטלציה

בעל מקצוע שתחום עיסוקו הינו בחינה ותכנון של מערכות מים אזוריות, תשתיות מי שפכים ומים אפורים. מתקידו: קביעת סוגי צינורות ואופני ניקוז, וכן בחירת חומרי גלם אולטימטיביים. בנוסף, מהנדס האינסטלציה אחראי על לווי ופיקוח של צוותי העבודה. יועץ אינסטלציה יבצע בקרה לפיה ייבדקו היישומים של תוכנית האינסטלציה בהתאם לתקנות וחוקי התברואה.

 

איפה ניתן לקבל הסמכה בתחום האינסטלציה?

מכללות ללימודי אינטלציה וקורסים מיקפים קיימים בכל הארץ. יש לבחור בקורס המעניק מענה מקיף וכן ממוקד לתחום הנבחר. רוב הקורסים נמשכים מספר חודשים במתכונת חודשית. חשוב לבדוק היטב את מקום הלימודים לםפני ההרשמה ולקבל המלצות ממכרים שלמדו בו על מנת לבחור בקורס יישומי, יעיל ופרקטי.

שרברב

שרברב