מה הוא מיקרומטר

האם יצא לכם לשמוע אי פעם את המילה מיקרומטר? אם לא, או אם יצא לכם לשמוע אותה, אבל לא היה לכם מושג מה המשמעות שלה, אז הגעתם למקום הנכון. אחרי שתקראו את המאמר הזה תבינו בדיוק מהו מיקרומטר ולאיזה צרכים משתמשים בו.

 

אז מה זה מיקרומטר בכלל?

המשמעות המקורית של המילה מיקרומטר היא שם של יחידת מידה. מיקרומטר, או בשמו הקודם – מיקרון, הוא אלפית מילימטר, או אם נוח לכם יותר לקרוא את זה כמספר 0.001 מילימטר. יחידת המידה הזו משמשת למדידה של עצמים קטנים מאוד שכמובן בלתי נראים בעין אנושית כמו חיידקים או תאים. אבל לרוב, כאשר מדברים על מיקרומטר עוסקים במכשיר המדידה שנקרא בשם הזה.

 

מכשיר המדידה מיקרומטר

מיקרומטר הוא שמו של מכשיר מדידה מדויק מאוד שמשמש למדידות קטנות ועדינות הדורשות דיוק רב. רוב המיקרומטרים מדויקים ברמה של מעל מאית מילימטר, מה שהופך אותם למדויקים באופן כמעט בלתי נתפס. המיקרומטרים משמשים לשלל מדידות שונות, וביניהן: מדידת עובי, מדידת קוטר, מדידת עומק, מדידת הברגה, וכו'.

מכיוון שמדובר על מכשיר למדידה מדויקת מאוד לא מודדים איתו מרחקים גדולים מאוד, ורוב המיקרומטרים יעילים למדידת מרחקים של עד כ- 25 מילימטר – 2.5 סנטימטרים. ישנם שני סוגים עיקריים של מיקרומטר: מיקרומטר אנלוגי ומיקרומטר דיגיטלי. ישנם גם מיקרומטרים עמידים למים שאיתם ניתן לעבוד בסביבות רטובות, ומיקרומטרים עם טווח מדידה גבוה יותר שיכול להגיע עד ל300 מילימטר.

 

אז איך מיקרומטר עובד?

מכשיר המיקרומטר עובד בעזרת בורג עדין מאוד. כל סיבוב של הבורג מקרב את שני קצוות המכשיר שנקראים גם לחיים חצי מילימטר. על המיקרומטר מצוירות שנתות שמודדות את המיקום של בורג המיקרומטר ובעזרתן ניתן למדוד את המרחק. על קצה הבורג ישנן שנתות שמודדות את הזווית של הבורג, כך שהדיוק יהיה מקסימלי.

 

מה בכלל מודדים עם מיקרומטר?

מן הסתם אתם שואלים את עצמכם איזה דברים צריך בכלל למדוד בכזו רמה של דיוק? שאלה טובה, אבל חשוב לדעת שמיקרומטר נמצא בשימוש נרחב בשלל תעשיות. בין התחומים שבהם משתמשים במיקרומטר ניתן למצוא את עולם ההנדסה האופטית, מחקרים ומעבדות שונות, הנדסת מכונות ועוד.

 

כמה עולה מיקרומטר?

מיקרומטר הוא מוצר בעל טווח מחירים די רחב. את המיקרומטרים הזולים ביותר תוכלו לרכוש עבור כמה מאות שקלים, ומחירם של דגמים יקרים ומשוכללים יכולים להגיע לכמה אלפי שקלים. כמובן שהמחיר ומשפע מרמת הדיוק  והאמינות של המכשיר, העמידות שלו, האם מדובר על מכשיר אנלוגי או מכשיר דיגיטלי וכו'

 

לסיכום

מיקרומטר היא יחידת מידה קטנה מאוד, אך המילה משמשת גם, ובעיקר, כשמו של כלי מדידה בעל רמת דיוק גבוהה מאוד. הכלי נמצא בשימוש בתעשיות בהן דרושות מדידות שונות ברמת דיוק גבוהה. ישנם שלל דגמים של המכשיר, וטווח המחירים של המוצר רחב בהתאם.

מִיקרוֹמֶטֶר

מִיקרוֹמֶטֶר