2 הדברים שהופכים מבנה למבנה מסוכן

הביטוי מבנה מסוכן הינו ביטוי שיכול לעורר פחד אצל רבים, ועל פניו נשמע כמו משהו שכדאי להימנע ממנו. קשה לחשוב על מישהו שירצה או יסכים להתגורר במבנה מסוכן. יחד עם זאת, כאשר בוחנים את המצב בשטח, מבינים שהתופעה שכיחה יותר משנדמה לנו וישנם לא מעט אנשים שמתגוררים בבתים שנחשבים מבנים מסוכנים. אז מה הופך מבנה למבנה מסוכן? במידה וחיפשתם תשובה לשאלה הזאת הגעתם למקום הנכון, כי בדיוק על השאלה הזאת ננסה לענות בכתבה קרובה.

 

אז מה זה מבנה מסוכן?

מבנה מסוכן הוא מבנה שעצם קיומו יוצר סכנה לאנשים המתגוררים בו או לאנשים השוהים בסביבתו ויש צורך לבצע שיפוץ בניין משותף ושיקום מבנים. על הקביעה האם באמת מדובר במבנה מסוכן או לא רשאי לענות אך ורק מהנדס בניין שיש לו הסמכה לכך. לרוב המהנדס יהיה מטעם הרשות המקומית משום שהחוק הסמיך את הרשויות המקומיות לנהל את כל הנושא של מבנים מסוכנים, כלומר לבדוק, להתריע, לפקח וגם להוציא צו מבנה מסוכן שמצריך טיפול על ידי קבלן. בין היתר במידת הצורך בסמכותו גם לפנות את הבניין מדייריו, למנוע כניסה של עוברי אורח למתחם המבנה ובסך הכל לשמור על אזור סטרילי מסביב למבנה על מנת להבטיח שאף אחד לא ייפגע אם וכאשר יתרחש אירוע כלשהו של קריסה.

 

מה הופך מבנה למסוכן?

  • בדיקת המהנדס

ככלל, הגדרת מבנה כמבנה מסוכן נתונה בידי מהנדס בניין או מפקח בניה הבוחן את המבנה לפרוטרות, מבחוץ ומבפנים לפני שהוא מחליט להוציא צו מבנה מסוכן. במסגרת זו נבחנים יסודות המבנה, עמודי תמך וקירות תמך, מעטפת מבנה וכמובן הקירות בכל אחת מן הדירות במבנה ובחדר המדרגות של הבניין. אפילו ללא מומחה בבניין עשוי להימצא רמזים למצבו של הבניין, כשבדרך כלל מבנה מסוכן נראה ברזל חשוף, גושי טיח שנעקרו ממקומם, סדקים משמעותיים וארוכים בקירות המבנה, קורות פלדה של מרפסות ובכלל כשהן חלודות וחשופות מחיפוי הבטון והטיח, ובכלל המון חלודה, המון רטיבות ומעט מאוד אסתטיקה.

אבל לא רק נראות יכולה להפוך מבנה למבנה מסוכן. זאת משום שמבנה מסוכן יכול להיות שלם מבחוץ מצד אחד אך מפורק מבפנים מצד שני. מפגעים כאלו יכולים להיות חיות לדוגמא, כמו נחשים, עטלפים, חולדות ולמעשה, כל חיה שאוהבת חושך ומקומות ישנים ומאובקים. יחד עם זאת, יכולים להיות מפגעים פיזיים כמו ציוד ישן, אינסטלציה שאינה טובה, חשמל לקוי ועוד.

 

  • הסרת צו מבנה מסוכן

לאחר שמבנה קיבל צו מבנה מסוכן הדיירים ולפעמים גם הרשות מתערבת מוכרחים לתקן את כל הליקויים שנמצאו בו. בדרך כלל רוב האנשים פונים לחברה חיצונית שתסייע להם בהסרת צו מבנה מסוכן. כדאי להיכנס לאתר החברה למבנים מסוכנים, על מנת לפנות לטיפול איכותי בצו מבנה המסוכן.

 

לסיכום

לסיכומו של דבר, כעת אתם בקיאים בהגדרת מבנה כמבנה מסוכן וכן בבעלי המקצוע המוסמכים לטפל במקרים כאלו. לכן, בפעם הבאה שתלכו ברחוב ותראו מבנה ישן או נטוש ותזהו ליקויים שמעידים על מבנה מסוכן, תוכלו להיות אזרחים טובים ולדווח על כך לרשות המקומית.

מבנה

 

בניין מגורים