אנרגיית ביומסה – חשמל מביומסה

במהלך השנים הפך הביומסה למקור אנרגיה חלופי פופולרי. למעשה, לביומסה פוטנציאל רב להיות מקור אמין של אנרגיה מתחדשת שתניע את החברה שלנו. עם זאת, בדיוק כמו כל משאב אנרגיה, הוא מגיע עם יתרונותיו וחסרונותיו. אנו נסתכל על כמה יתרונות וחסרונות מרכזיים של אנרגיית ביומסה, מה אנו יכולים לצפות מביומסה בעתיד ואיך היא משתלבת בבית שלנו.

כמו כן אתם מוזמנים להיוועץ עם חשמלאי כיצד תוכלו להשתמש בביומסה בבית שלכם.

 

מהי אנרגיית ביומסה?

ביומסה היא חומר אורגני שמקורו בצמחים ובעלי חיים. פסולת אורגנית כמו עץ, פסולת יבולים, פסולת של בעלי חיים, פסולת מזון, פסולת חצר ופסולת עץ יכולים לשמש כמקורות לאנרגיה ביומאסית.

ניתן להשתמש בביומסה כמקור אנרגיה בשתי דרכים:

  1. שריפת חומרים אורגניים ישירות ליצירת חום.
  2. המרת ביומסה לדלק ביולוגי נוזלי שאותו ניתן לשרוף לצורך אנרגיה.

 

דלק ביולוגי נוזלי, כמו ביו דיזל וביוגז, משמש בדרך כלל כמקור דלק כדי לסייע במענה על צרכי התחבורה.

כאשר ביומסה נשרפת ישירות, משתמשים בה ליצירת קיטור, אשר הופך טורבינה ליצירת חשמל. במאמר זה נתמקד בעיקר באנרגיית ביומסה היוצרת חשמל, ולא בדלקים ביולוגיים.

כאשר מסתכלים על מקורות אנרגיה מתחדשים, חשוב לבחון את כל היתרונות והחסרונות שלהם. החלק הבא מפרט כמה מהיתרונות והחסרונות הגדולים ביותר של אנרגיית ביומסה:

 

יתרונות אנרגיית הביומסה

מתחדשת

אנרגיית ביומסה היא צורה מתחדשת של אנרגיה. ככל שאנו משתמשים בחומרי ביומסה, אספקת החומרים האורגניים פוחתת. עם זאת, ניתן לחדש ביומסה במהירות.

העובדה שניתן לחדש את אספקת הביומסה בחיים אנושיים היא שהופכת את הביומסה להתחדשות.

 

אמינה

ביומסה היא משאב אמין שיכול לייצר אנרגיה בכל עת. זהו יתרון על פני מקורות אנרגיה מתחדשים אחרים, כמו אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית, אשר ניתנים לניצול לסירוגין.

כאשר הרוח לא נושבת, טורבינות לא יוצרות אנרגיית רוח. זה אומר שאתה לא יכול לסמוך על רוח שתייצר חשמל בכל פעם שאתה צריך את זה. אלא אם כן, כמובן, טורבינת הרוח משויכת לאחסון הסוללה.

לעומת זאת, ניתן להפעיל ולכבות תחנות כוח ביו-אנרגיות בכל עת כדי לענות על הביקוש לאנרגיה. כל עוד יש חומר ביומסה זמין, ניתן לייצר חשמל.

 

שופעת

אחד היתרונות הגדולים ביותר של אנרגיית ביומסה הוא שביומסה נמצאת בשפע. יש כמות גדלה והולכת של חומר אורגני המיוצר מדי יום; אתה יכול למצוא ביומסה כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ. המשמעות היא שלביומסה לא תהיה סוגיה של זמינות מוגבלת, כמו שיש לדלקים מאובנים.

 

הפחתת פסולת

אחת הסיבות לכך שביומסה כל כך זמינה היא מכיוון שכוכב הלכת שלנו מייצר הרבה פסולת. חלק גדול מהפסולת שאנו מייצרים מתכלה, כמו מזון ופסולת צמחים. במקום לתת לו להיות זבל, נוכל להפוך אותו לחשמל!

אנרגיית ביומסה לוקחת פסולת שאחרת הייתה יושבת במזבלה, והופכת אותה לשימושית. זה מפחית את כמות הפסולת שנכנסת למזבלות, וזה טוב יותר לסביבה.

 

מקור פחמן ניטרלי

פליטת פחמן דו חמצני מניע כוחות של שינויי אקלים. ביומסה נחשבת כמקור אנרגיה ניטרלי של פחמן מכיוון שהיא משתלבת במעגל הפחמן הטבעי, מה שדלקים מאובנים מסורתיים אינם עושים.

יש פחמן דו חמצני שמשתחרר לאטמוספרה כאשר מייצרים אנרגיית ביומסה. אבל, זו אותה כמות של פחמן דו חמצני שנספג על ידי הצמחים במהלך מחזור חייהם. לכן, כאשר ביומסה נשרפת היא אינה משחררת פליטת פחמן 'חדשה' לאטמוספירה.

 

חסרונות אנרגיית הביומסה

יקרה

הייצור של אנרגיית ביומסה יכול להגיע עם תג מחיר גבוה. ראשית, הקמת מפעלים לאנרגיית ביומסה דורשת השקעה משמעותית מראש. לאחר מכן, יש לקחת בחשבון את עלות הקציר וההובלה של חומרי ביומסה.

בנוסף, יש לאחסן את החומר האורגני כאשר הוא מגיע למפעל, מה שדורש עוד יותר כסף. כל זה מייקר את הביומסה מאופציות מתחדשות אחרות בשוק.

למרות שביומסה היא יקרה יותר מאשר מתחדשים אחרים, היא עדיין זולה יותר מדלקים מאובנים. לקצור ביומסה עולה הרבה פחות מכרייה ומיצוי דלקים מאובנים.

 

דורש מקום

מפעלי אנרגיה ביומסה זקוקים ללא מעט מקום, בעיקר בגלל צורך בשטח אחסון. חיסרון זה מגביל היכן ניתן לבנות מפעלי אנרגית ביומסה.

חלק ממפעלי הביומסה מגדלים גם חומר אורגני משלהם. מפעלים אלה עשויים להזדקק לכמויות גדולות של שטח כדי להצליח לגדל יבולים או יערות קטנים.

 

פליטת גזי חממה

כפי שאמרנו, אנרגיית ביומסה היא ניטרלית מפחמן. עם זאת, ביומסה עדיין משחררת פחמן דו חמצני לאטמוספירה. מקורות מתחדשים אחרים הם פחמן אפס, וזה הרבה יותר טוב כאשר רוצים להתמודד עם שינויי האקלים. ככל שמשתחררים פחות פחמן דו חמצני – כן ייטב.

פחמן אינו הדבר היחיד שמשתחרר לאטמוספרה מאנרגיית ביומסה. שריפת עץ ודלקים ביומאסיים אחרים משחררת גזי חממה רבים אחרים, בעיקר תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני ומתאן.

 

השפעה על הסביבה

למרות שאנרגיית ביומסה מתחדשת, זו לא האופציה המתחדשת ביותר לסביבה המתחדשת שיש.

הסתמכות על אנרגיית ביומסה עלולה להוביל לכריית יערות הרסנית. מכיוון שמפעלי ביומסה דורשים חומרים רבים יותר, היערות עלולים להצטמצם בקצב מהיר יותר. זה עשוי גם לעודד חד-תרבויות של יבולים, מה שמקטין את המגוון הביולוגי ומפשיט קרקעות מחומרים מזינים, מה שהופך אזורים לרגישים יותר לסחף.

 

העתיד של אנרגיית הביומסה

אין ספק שאנרגיה זו היא אחת האפשרויות הבודדות להחלפת דלקים מאובנים.

אם יפותחו טכנולוגיות חדשות כדי לייעל את התהליך, השימוש באנרגיית ביומסה טומן בחובו פוטנציאל רציני. לעת עתה, זה מגיע עם סט גדול של חסרונות שמקשים על יישומו הרחב.

עדיין אם אתה מחפש לעבור לשימוש באנרגיה נקייה יותר ביומסה הוא פתרון לא רע בכלל. היום השימוש העיקרי הביתי בביומסה הוא עבור חימום מים- בוילר.

לפני שאתה רץ לקנות, חשוב להזמין חשמלאי שיבדוק האם תוכל להתקין בוילר בביתך . חשוב גם להשתמש בשירותיו של חשמלאי מקצועי בעת התקנת הבוילר ואחזקתו.